Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / Intelligent Process Automation

Intelligent Process Automation (IPA)

De digitale transformatie is in volle gang en iedereen zal erkennen dat zijn werkplek een stuk digitaler is geworden. Een volgende trend waar iedereen op kan wachten is Intelligent Process Automation, afgekort IPA. Lang verhaal kort, een softwarerobot (RPA) met een eigen brein (AI).

Wil je meer weten over RPA/IPA of wil je weten wat dit voor je organisatie kan betekenen? Neem contact met Steven op!

Contact opnemen

Wat is Intelligent Process Automation (IPA)

IPA maakt het mogelijk om processen waarbij “beslissingen” of “reflecties” gemaakt moeten worden te automatiseren. Zoals hierboven al een beetje verklapt is Intelligent Process Automation (IPA) een combinatie tussen Robotic Process Automation (RPA) en Kunstmatige Intelligentie (AI).

Het verschil tussen Intelligent Process Automation en Robotic Process Automation

Robotic Process Automation maakt het mogelijk om robots repetitieve ‘rule-based’ taken te laten uitvoeren in programma’s op een manier die vergelijkbaar is met een mens. Deze robots zijn snel, betrouwbaar en blinken uit in dezelfde taak tot in de treurigheid uit te voeren, maar verbeteren dit proces niet en leren niet bij. De RPA robot zal altijd precies doen wat wordt gevraagd (geprogrammeerd), zoals in de exact instructions challenge hiernaast. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, ga dan maar weer aan de tekentafel zitten.

RPA is bijzonder efficiënt in te zetten met gestructureerde data, echter is tegenwoordig het gros van de data die wordt gegenereerd in het dagelijkse werk ongestructureerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mails, documenten en brieven. Dat is precies waar de kunstmatige intelligentie om de hoek komt kijken, IPA maakt het mogelijk om ook dit soort data te verwerken.

Geef je de robot een brein doormiddel van kunstmatige intelligentie, dan heb je een robot die zelf kan kiezen, sneller kan werken, zijn eigen processen kan evalueren en bijleren of patronen kan herkennen die zelfs een mens niet ziet.

Hoe Intelligent Process Automation werkt

IPA is dus Kunstmatige Intelligentie en verwante technologieën – Deep Learning, Machine Learning, Computer Vision en Cognitive Automation – gecombineerd met RPA. Door deze technologieën te combineren ontstaan er nog uitgebreidere mogelijkheden op het gebied van automatisering. Een aantal kern technologieën binnen IPA zijn bijvoorbeeld;

  • Robots of server gebaseerde robots die volledig zelfstandig kunnen werken zonder oordeel, toezicht of ingrijpen van mensen.
  • Machine Learning algoritmes die zelfstandig patronen leren herkennen in gestructureerde data doormiddel van “superviced” en “unsupervices” learning.
  • Slimme workflowtools die helpen bij het beheren, integreren en overdragen van processen van mens aan machine.
  • Slimme assistenten of digitale assistenten die Machine Learning combineren met Natural-Language Generation om taken uit te voeren, te leren van data sets en met mensen te kunnen communiceren.
  • Computervisie oplossingen als bijvoorbeeld Optical Character Recognicion, die het mogelijk maakt om een foto of scan om te zetten naar tekst.
  • Natural Language Processing (NLP) tools, welke de computer helpen spraak of tekst te herkennen, interpreteren en bewerken. Dit is cruciaal bij onder andere chatbots of virtuele assistenten.
Hyperautomation

De voordelen van Intelligent Process Automation

IPA heeft de potentie om echt een innoverende technologie te zijn, die mogelijkheden biedt die veel verder gaan dan een hogere efficiëntie. Bijvoorbeeld verbeteringen in klantervaring, productiviteit en efficiëntie. Op deze manier zullen organisaties al snel in staat zijn om hun investering terug te verdienen terwijl IPA zelf meehelpt met het eigen proces nog meer te verbeteren.

Op de langere termijn zal IPA in staat zijn om complexere taken te automatiseren en meer aanpasbare workflows uit te voeren. Dit soort taken zijn taken die RPA niet aankan – omdat ze veel uitzonderingen met zich meebrengen of gebaseerd zijn op ongestructureerde gegevens – maar die omslachtig, saai of tijdrovend zijn wanneer wij ze zouden blijven uitvoeren.

Neem bijvoorbeeld een grote bank die een combinatie van RPA- en AI-technologie gebruikt voor het aanvragen van een hypotheek. De klant zou het proces kunnen beginnen via een chatbot, die hem een ​​online aanvraagformulier geeft. Na het invullen wordt het formulier verzonden naar robots voor geautomatiseerde achtergrondcontroles en identiteitsverificatie (bijvoorbeeld door computervisie te gebruiken om gegevens uit een paspoort te halen).

Als de robot de identiteit van de aanvrager niet kan valideren, bijvoorbeeld als iemand zichzelf Tom noemt op het formulier wanneer er Thomas in zijn paspoort staat, kan deze uitzondering worden doorverwezen naar een menselijke collega. De machine learning algoritmen zullen kijken hoe de collega omgaat met deze uitzondering en leert hoe deze in de toekomst beter kan worden afgehandeld. Van daaruit kunnen de RPA-tools communiceren met NLP-tools om de resterende taken uit te voeren die nodig zijn om de hypotheek te accepteren en te verwerken.

Zoals dit voorbeeld laat zien, zijn de voordelen van een eenvoudige IPA-use case talrijk. Ten eerste kunnen medewerkers zich concentreren op menselijke relaties in plaats van administratie. Ten tweede zal automatisering van complexe processen op grote schaal een aanzienlijke kostenbesparing en productiviteitswinst opleveren. En, misschien wel het allerbelangrijkste; de klanttevredenheid zou omhoog moeten gaan, omdat veel van de frictie zal verdwijnen bij processen zoals het opvragen van een factuur of het openen van een rekening.

Veelgestelde vragen

IPA staat voor Intelligent Process Automation.

Intelligent Process Automation kan processen automatiseren, data verwerken en deze data labelen, hierdoor is het in staat om op basis van deze data beslissingen te nemen.

RPA kan net als IPA processen automatiseren, toch zit er een significant verschil in. RPA kan een mens op de computer ‘nadoen’; knippen/plakken, typen, programma’s openen en op knoppen drukken. RPA kan alleen geen beslissingen maken of dingen ‘begrijpen’, hiervoor heeft het een laagje kunstmatige intelligentie nodig. Wanneer je deze samen combineert krijg je IPA

Intelligent Process Automation kan processen automatiseren en beslissingen nemen. Hierdoor is het in staat om bijvoorbeeld hypotheekaanvraag te verwerken. Je komt in contact met een digitale assistent, deze vraagt om gegevens en documenten, de gegevens worden gecontroleerd en de documenten ‘gelezen’. Op basis van deze informatie kan de digitale assistent een medewerker zijn oordeel doorgeven zodat de medewerker sneller zijn oordeel kan vellen.

In de spotlights
Meer weten over RPA of IPA? Neem contact met Steven op of kijk op de website van MvR Digital Workforce!
MvR Digital Workforce

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen