Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / RPA in de financiële sector

RPA in de financiële sector

In 2020 maakte 60% van de bedrijven gebruik van RPA in de financiële sector. Hoe werkt dit, wat kan je ermee en wat zijn de voordelen?

Weleens een factuur gescand die automatisch werd herkend en ingeboekt? Heb je een boekhoudsysteem dat bonnetjes kan fotograferen en invoeren? Dikke kans dat je dan onbewust al wel eens kennis hebt gemaakt met automatisering. Het bovenstaande is precies wat RPA (Robotic Process Automation) of eigenlijk IPA (Intelligent Process Automation) kan en doet. Volgens het Global AI Survey van McKinsey had 60% van de financiële dienstverlening RPA in combinatie met AI geïmplementeerd in 2020.

De voordelen van IPA in de financiële sector

De meerderheid van de financiële dienstverlening gebruikt dus al IPA. Waarom kiezen zij hiervoor en wat zijn de grote voordelen?

Efficiënter – IPA voelt zich thuis bij repetitieve taken met een hoog volume en processen tussen systemen. Zet daarom een robot in op deze processen waar snelheid, capaciteit en nauwkeurigheid het aller belangrijkst zijn. Bijvoorbeeld financiering, accounting of financiële afwikkeling.

Betere klantervaring – Door het automatiseren van processen zijn klanten beter zelf in staat deze samen met een digitale assistent uit te voeren. In plaats van dat een klant het proces moet ‘uitvonden’ kan de digitale assistent hen aan de hand nemen en ze door het proces helpen. De chatbots krijgen veel beter inzicht in de vragen en antwoorden door ze te koppelen aan deze digitale assistenten. De medewerker wordt zo ontzien in meeste taken waardoor deze meer tijd heeft voor persoonlijke aandacht.

Lagere risico – Verbeter je KYC en Wwft processen door het inzetten van robots. Laat de robots publieke databases, watchlists en andere bronnen gebruiken om kritieke data de onttrekken en organiseren. Gebruik vervolgens kunstmatige intelligentie om verbanden en verborgen risico’s te vinden.

Minder omzet derving – Laag geen omzet meer liggen door de inzet van robots. Laat de robots notificaties geven, follow-ups aanmaken, (telefoon)gesprekken uitwerken, documenten maken en nog veel meer.

Digitaal versterkte teams – Laat data analisten ook echt data analyseren in plaats van data ophalen. Door een elke analist een robot assistent te geven kan deze de data ophalen terwijl de analist zijn werk doet.

Versnel de digitale transformatie – Robots kunnen met programma’s werken en kunnen hetzelfde handelen als mensen. Heb je dus een oud systeem waar geen API voor is? Geen probleem, de robot kan er alsnog in werken en data overzetten.

Voorbeeld van de inzet van RPA in de financiële sector

Door IPA volledig te integreren in je processen zou je vanaf het eerste moment tot het einde je klanten kunnen assisteren met IPA. In het voorbeeld van UiPath hiernaast zie je hoe klanten worden geholpen met de aanvraag van hun hypotheek.

Zij komen met een bank in contact welke hun processen volledig hebben geautomatiseerd. Er is een robot welk de benodigde documentatie opvraagt. Deze documentatie wordt hierna gecontroleerd en beoordeeld door de robots. Waardoor er een conclusie uitkomt, de medewerker controleert te conclusie en kan deze eventueel veranderen. Door het stuk Kunstmatige Intelligentie zal de robot leren waarom de medewerker tot een andere conclusie is gekomen. Mochten er vanuit de aanvrager vragen zijn over het proces dan kan een digitale assistent ze altijd te woord staan.

Veelgestelde vragen

IPA staat voor Intelligent Process Automation.

Intelligent Process Automation kan processen automatiseren, data verwerken en deze data labelen, hierdoor is het in staat om op basis van deze data beslissingen te nemen.

Intelligent Process Automation kan processen automatiseren en beslissingen nemen. Hierdoor is het in staat om bijvoorbeeld hypotheekaanvraag te verwerken. Je komt in contact met een digitale assistent, deze vraagt om gegevens en documenten, de gegevens worden gecontroleerd en de documenten ‘gelezen’. Op basis van deze informatie kan de digitale assistent een medewerker zijn oordeel doorgeven zodat de medewerker sneller zijn oordeel kan vellen.

RPA kan net als IPA processen automatiseren, toch zit er een significant verschil in. RPA kan een mens op de computer ‘nadoen’; knippen/plakken, typen, programma’s openen en op knoppen drukken. RPA kan alleen geen beslissingen maken of dingen ‘begrijpen’, hiervoor heeft het een laagje kunstmatige intelligentie nodig. Wanneer je deze samen combineert krijg je IPA

Nee, RPA kan menselijk handelen op de computer nadoen, maar niet zelf ‘nadenken’ of beslissingen nemen. RPA voort alleen uit.

RPA trainingen

RPA trainingen

Inspiratiesessie ‘De komst van de Digitale Workforce’

Bekijk training
Aanrader

Bouw een botje

Bekijk training

RPA implementeren

Bekijk training

Opleiding RPA Business Analist

Bekijk training

Opleiding RPA Developer

Bekijk training
In de spotlights
Meer weten over RPA of IPA? Neem contact met Steven op of kijk eens bij MvR Digital Workforce!
MvR Digital Workforce

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen