Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / RPA in de productiesector

RPA in de productiesector

De productiesector waren een van de eerste die robots omarmde, zij zagen al snel de meerwaarde van gerobotiseerd werk. De volgende logische stap was dan ook het overgaan op RPA in de productiesector.

Enorme robotarmen die hele casco’s optillen, lassen of verf spuiten. We kennen de beelden allemaal wel waar auto’s hoofdzakelijk door robots in elkaar gezet worden. Hoewel we het bij RPA over software robots hebben en geen fysieke robots, toch hebben deze meer gemeen dan alleen de naam. Ze zorgen beide voor een enorme technologische ontwikkeling waardoor hele processen geautomatiseerd en versneld worden.
Volgens het Global Lighthouse Network is door de inzet van automatisering in combinatie met Kunstmatige Intelligentie en IoT een product 30 tot 90% sneller op de markt, produceren fabrieken tot wel 200% meer en dit alles tegen een 10 tot 40% lagere kosten.

Kansen voor RPA in de productiesector

Om het maximale uit robotisering te halen in de vorm van RPA in de productiesector beveelt UiPath aan om in te zetten op de volgende pijlers:

Innovatie – Om innovatie uit te kunnen breiden en te versnellen is het aan te raden om R&D taken te automatiseren. Zo kom je sneller en eenvoudiger tot het ontwikkelen van producten en diensten.

Bevoorradingsketen –  Creëer een soepele aanvoer van informatie, inzicht en acties door de hele organisatie, inclusief je aanvoer. Zo stroomlijn en verbeter je de bevoorradingsketen en activiteiten.

Hogere klantbetrokkenheid – Bedien je klanten beter door taken als marketing, sales en verkoop te automatiseren. Hierdoor krijg je een snellere reactietijd en betere kwaliteit.

Medewerkers – Stroomlijn processen in bijvoorbeeld de financiële afdeling, sales, HR en IT. Voorzie iedereen van een eigen assistent zodat de medewerkers meer gedaan krijgen en minder stress ervaren. Daarnaast houden ze tijd over om zich zinvol in te zetten.

RPA Robot geeft koffie
Robotic Process Automation

Inzet van RPA in de productiesector

RPA kan worden ingezet om digitale taken uit te voeren die veelvoudig worden herhaald en uitgevoerd door medewerkers. Door de medewerker worden deze taken vaak beschouwd als saai, een robot houdt er juist van en kan er 24/7 mee bezig zijn.
De volgende oplossingen kunnen worden genomen om de bovenstaande pijlers te automatiseren met RPA.

Supply chain – Voeg robots toe aan je vaste team van medewerkers. Ze kunnen onder andere offertes opvragen, veiling biedingen ophalen en contracten opstellen. Deze en andere gegevens kunnen ze real-time delen binnen de gehele supply chain. Moet er iets op transport? Geen probleem! De robot stelt zelf alle benodigde documenten samen. Eenmaal onderweg kan hij de klant of de collega’s op de hoogte houden van aankomsttijden.

Producten en diensten – Haal fouten, tekortkomingen en vertraging uit je versiebeheer en stoomlijn de productregistratie  bij de EU of andere instanties met robots. Registreer doormiddel van technische tekeningen welke onderdelen er in welke producten zitten om zo stuklijsten te automatiseren.

Werkzaamheden – Automatiseer het beheer van stuklijsten (Bill Of Materials) en maak het eenvoudiger om technische tekeningen te delen en aanpassingen te doen aan materialen of productieprocessen. Door de inzet van robots kan je het productiebeheer een stuk overzichtelijker maken. Zo kan je altijd een actueel inzicht in je voorraadbeweging zien door de robots de orders te laten behandelen.

Klantenbinding –  Door de inzet robots kan je een boel automatiseren waardoor de klant zelf meer kan doen en het gevoel heeft de touwtjes in handen te hebben. Zo kunnen zij zelf prijsopgaven samenstellen, een ‘echt’ gesprek voeren met intelligente chatbots en orders plaatsen. De robots kunnen deze orders verder verwerken en vastleggen en koppelen aan de juiste klant.

Medewerkers – Geef elke desk medewerker een eigen digitale assistent om repetitieve taken uit te laten voeren. Automatiseer bijvoorbeeld de factuurverwerking, repetitieve HR-taken of IT taken als bijvoorbeeld het resetten van wachtwoorden of servicedesk aanvragen.

Veelgestelde vragen

Nee, RPA kan menselijk handelen op de computer nadoen, maar niet zelf ‘nadenken’ of beslissingen nemen. RPA voort alleen uit.

RPA staat voor Robotic Process Autiomation

Robotic Process Automation maakt het mogelijk om digitale repetitieve taken te automatiseren.

De 5 grote voordelen van Robotic Process Automation zijn;

  1. Tijdbesparend
  2. Accuraat
  3. Kostenbesparend
  4. Hogere kwaliteit
  5. Betere wendbaarheid

RPA kan net als IPA processen automatiseren, toch zit er een significant verschil in. RPA kan een mens op de computer ‘nadoen’; knippen/plakken, typen, programma’s openen en op knoppen drukken. RPA kan alleen geen beslissingen maken of dingen ‘begrijpen’, hiervoor heeft het een laagje kunstmatige intelligentie nodig. Wanneer je deze samen combineert krijg je IPA

Er zijn een aantal randvoorwaarden aan een proces om deze te automatiseren. Een proces moet;

  • Repetitief zijn
  • Gebaseerd zijn op regels
  • Een bulk proces zijn

RPA trainingen

RPA trainingen

RPA implementeren

Bekijk training
Aanrader

Bouw een botje

Bekijk training

Inspiratiesessie ‘De komst van de Digitale Workforce’

Bekijk training
In de spotlights
Meer weten over de inzet RPA in de productiesector? Neem contact met me op of kijk eens op de website MvR Digital Workforce!
MvR Digital Workforce

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen