Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / RPA in de Retail

RPA in de Retail

Al een tijdje staan mens en machine naast elkaar in de fabriek, pakhuizen en de winkels. Hoogste tijd voor de volgende stap, tijd voor RPA in de Retail.

De fysieke robot is al een tijd een geaccepteerd collega. Hij helpt met het tillen van zware materialen, pakketten samenstellen of pakketten ophalen en wegzetten. De verwachting is dat tegen 2023 alleen al in Amerika de groei van online verkopen 20 to 25% van de volledige Retail wordt. Deze hard groeiende sector staat dus een uitdagingen te wachten binnen de gehele organisatie. Stijgende productiekosten, langzame groei, nieuwe technologie verstoringen, arbeidsoverschot en, waarschijnlijk de grootste, een volledig ander verwachtingspatroon. Want hoe fijn de ‘voor 10 uur besteld, morgen in huis’ belofte voor de consument ook is, je moet het maar waar zien te maken!

Kansen voor RPA in de Retail

Gelukkig hebben we daar RPA in de vorm van een ‘Digital Workforce’ een groep robots en digitale assistenten die accuraat, snel en nooit moe zijn! Zij helpen de medewerkers met het uitvoeren van digitale taken, zorgen voor een enorme boost aan productiviteit en verbeteren de klantenbinding.
Volgens UiPath zou de Retail in ieder geval de volgend specifieke processen moeten automatiseren.

Handelsbevordering – Ook wel bekend als Trade-promotion is vaak een handmatig proces gebaseerd op spreadsheets. Ze zijn over het algemeen de een na grootste kostenpost omdat ze voortdurende gegevensverzameling en analyse vereisen.  Door de inzet van RPA kunnen de menselijke fouten eruit worden gehaald, de efficiëntie worden vergroot en de resultaten snel en accuraat worden opgehaald en geanalyseerd.

Verkoopanalyse – De meeste bedrijven handelen al uit data die onder andere worden gewonnen uit de verkoopgegevens. De stroom aan data wordt met de dag groter en het proces om deze op te halen, te analyseren en hierop actie te ondernemen wordt steeds complexer. Door de inzet van robots kan je deze stroom aan data inzichtelijk maken waardoor je een effectievere analyse kan maken en zo kan sturen op potentiële kansen.

In-store planning – Anticipeer beter op de verwachtingen van je kanten door je winkel in te richten op basis van lokale voorkeuren van de consument. RPA kan databases analyseren en nauwkeurige informatie en inzichten geven per winkel.

Nieuwe producten – Nieuwe producten en productlijnen vereisen grote investeringen en een nauwe samenwerking tussen meerdere afdelingen (R&D, productie, marketing). Door meningen, klachten en trends in de gaten te houden kunnen retailers de prijsstelling, productie of voorraad sneller aanpassen.

Hyperautomation

Veelgestelde vragen

RPA staat voor Robotic Process Autiomation

Robotic Process Automation maakt het mogelijk om digitale repetitieve taken te automatiseren.

Nee, RPA kan menselijk handelen op de computer nadoen, maar niet zelf ‘nadenken’ of beslissingen nemen. RPA voort alleen uit.

RPA kan net als IPA processen automatiseren, toch zit er een significant verschil in. RPA kan een mens op de computer ‘nadoen’; knippen/plakken, typen, programma’s openen en op knoppen drukken. RPA kan alleen geen beslissingen maken of dingen ‘begrijpen’, hiervoor heeft het een laagje kunstmatige intelligentie nodig. Wanneer je deze samen combineert krijg je IPA

De 5 grote voordelen van Robotic Process Automation zijn;

  1. Tijdbesparend
  2. Accuraat
  3. Kostenbesparend
  4. Hogere kwaliteit
  5. Betere wendbaarheid

Er zijn een aantal randvoorwaarden aan een proces om deze te automatiseren. Een proces moet;

  • Repetitief zijn
  • Gebaseerd zijn op regels
  • Een bulk proces zijn

RPA trainingen

RPA trainingen

RPA implementeren

Bekijk training
Aanrader

Bouw een botje

Bekijk training

Inspiratiesessie ‘De komst van de Digitale Workforce’

Bekijk training
In de spotlights
Meer weten over RPA in de retail? Neem contact met me op of kijk eens op de website van MvR Digital Workforce!
MvR Digital Workforce
MvR Digital Workforce
MvR Academy
MvR Academy

Wie zijn MvR Academy en MvR Digital Workforce?

MvR Academy en MvR Digital Workforce zijn bedrijven die zijn ontstaan vanuit MvR & Partners, wat al jaren een betrouwbare ondersteunende partner is van de publieke sector. De passie voor digitalisering en technologische ontwikkelingen heeft ervoor gezorgd dat MvR een Academy heeft opgericht om individuen en organisaties kennis op dit vlak mee te geven.
MvR Digital Workforce is ontstaan vanuit de filosofie dat iedere medewerker een eigen robot naast zich zou moeten hebben.
Zij helpen organisaties bij het bepalen van hun digitale strategie en specialiseren zich in het ontwikkelen en inzetten van digitale assistenten. Zij doen dit met praktische toepassingen van AI, RPA en Data. Ze adviseren, ontwikkelen en leveren kant en klare digitale assistenten as a service.

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen