Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / RPA in de verzekeringssector

RPA in de verzekeringssector

Van verkoop tot ondertekening, van service tot het afwikkelen van de claims een digitale assistent staat altijd voor je klaar. Tijd dus voor RPA in de verzekeringssector.

Een sector waar niet vaak aan gedacht wordt, maar waar wel massa’s kantoorwerk inzit, is de verzekeringssector. RPA kan processen automatiseren, repetitieve taken overnemen en piekbelasting opvangen. Vooral dat laatste kan natuurlijk interessant zijn wanneer er een zware storm, overstroming of een grootschalige brand is geweest. Tijd dus voor RPA in de verzekeringssector!

De inzet van RPA in de verzekeringssector

Bij verzekeringen en schadegevallen zijn er massa’s aan papieren, formulieren en communicatie. 25% van het werk is repetitief. Een uitgelezen kans dus om te automatiseren en een robot in te zetten. Waar kan RPA voor worden ingezet en waar vind je RPA in de verzekeringssector?

Email – De moderne, digitale, postkamer is niet meer te vergelijken met fysieke postkamer van vroeger. Toch hebben ze nog een ding gemeen, er komen bergen met post binnen. Gelukkig is de huidige post digitaal en kan een robot het daarom monitoren, sorteren, labelen en er prioriteit aan geven. Door het laagje Kunstmatige Intelligentie in Intelligent Process Automation kan de robot zelfs begrijpen wat de intentie is globaal begrijpen wat er wordt bedoeld. Hij kan de mails of hun content gelijk verwerken in een systeem op de juiste plek gekoppeld aan de juiste klant of claim. Wanneer de robot iets geks tegenkomt of wanneer er problemen zijn waarschuwt hij zijn menselijke collega.

Dataverwerking – Ongeveer 80% van alle data dat binnenkomt is zogeheten ‘ongestructureerde’ data. UiPath Document Understanding is er speciaal voor gemaakt om robots documenten te lezen, begrijpen en te verwerken. Zo zijn de robots in staat om PDF’s, handgescheven documenten, checkboxes, scabs, fotos en andere documten te herkennen en te begrijpen. Zo kan accuraat en met hoge snelheid de inhoudelijke informatie eruit worden gehaald. Deze data kan vervolgens in je systeem worden verwerkt, net als de documenten.

Customer Service – Door chatbots te koppelen aan de robots kan er een 1 op 1 wisselwerking optreden met real live vragen en antwoorden. Stel, ik heb Corona gekregen en ik wil weten of de annulering van de reis is verzekerd. Ik kom in contact met een chatbot en terwijl ik op de voorgrond vragen beantwoord ter controle van mijn identiteit, zoekt een robot op de achtergrond mij en mijn polis op. De chatbot vraagt wat ik vergoed wil hebben, waarop ik antwoord dat ik de vlucht wel heb kunnen annuleren, maar het hotel niet. De robot ziet dat dit in mijn pakket zit en de chatbot vraagt mij om de factuur van het hotel. Ik upload mijn factuur, de robot verwerkt deze in het systeem en mijn vraag is niet alleen beantwoord, mijn probleem is zelfs al opgelost!

Intergratie van systemen – Robots kunnen net als mensen werken op de computer. Ze kunnen schermen begrijpen, programma’s openen, op knoppen klikken, kopiëren/plakken en typen. Ze kunnen daarom met zowel intern als externe programma’s werken. Zelfs met verouderde systemen waar geen API’s voor zijn.

Digitale assistenten – Medewerkers van het contactcentrum werken vaak in meerdere schermen en moeten regelmatig wisselen van systeem. Met een digitale assistent kan dit allemaal op de achtergrond. Terwijl de medewerker de identiteit controleert zoek de assistent de gegevens erbij. Deze worden samengevoegd in 1 simpele, overzichtelijke omgeving waarin de medewerker kan werken aan de laatste ontwikkelingen.

Vereenvoudigen van klanten werving – Door de inzet van robot kan ook het klanten wervingsproces een stuk eenvoudiger en sneller. Zo kunnen de robots data verzamelen en verwerken van aanmeldingen, e-mails, internetformulieren en tussenpersoon systemen. Dubbele aanmeldingen filteren en aanmeldingen valideren. Deze aanmeldingen verwerken in een CRM systeem en ze als kans betitelen. En als laatst kunnen ze een aanbod samenstellen en deze versturen naar de tussenpersoon of klant.

Veelgestelde vragen

RPA staat voor Robotic Process Autiomation

Robotic Process Automation maakt het mogelijk om digitale repetitieve taken te automatiseren.

RPA kan net als IPA processen automatiseren, toch zit er een significant verschil in. RPA kan een mens op de computer ‘nadoen’; knippen/plakken, typen, programma’s openen en op knoppen drukken. RPA kan alleen geen beslissingen maken of dingen ‘begrijpen’, hiervoor heeft het een laagje kunstmatige intelligentie nodig. Wanneer je deze samen combineert krijg je IPA

De 5 grote voordelen van Robotic Process Automation zijn;

  1. Tijdbesparend
  2. Accuraat
  3. Kostenbesparend
  4. Hogere kwaliteit
  5. Betere wendbaarheid

Er zijn een aantal randvoorwaarden aan een proces om deze te automatiseren. Een proces moet;

  • Repetitief zijn
  • Gebaseerd zijn op regels
  • Een bulk proces zijn

Nee, RPA kan menselijk handelen op de computer nadoen, maar niet zelf ‘nadenken’ of beslissingen nemen. RPA voort alleen uit.

RPA trainingen

RPA trainingen

RPA implementeren

Bekijk training

Inspiratiesessie ‘De komst van de Digitale Workforce’

Bekijk training
Aanrader

Bouw een botje

Bekijk training

UiPath Studio basis (klassikaal)

Bekijk training

UiPath Studio Advanced

Bekijk training

UiPath StudioX Coach

Bekijk training
In de spotlights
Meer over RPA / IPA of Kunstmatige Intelligentie weten? Neem contact met me op of kijk ook eens op de website van MvR Digital Workforce!
MvR Digital Workforce

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen