Dé kennispartner van de digitale transformatie
Home / waarom digivaardigheid

Waarom digivaardigheid?

In een snel veranderende, digitale wereld wordt er op de werkvloer een ander soort mens verwacht. Digitaal vergaderen, hybride werken en werken in de cloud zijn bijna de nieuwe standaard geworden. WhatsApp groepen, Teams, mails, chats, alles loopt door elkaar heen, kan jij het allemaal nog volgen?

Ook jezelf en je collega’s of je medewerkers digivaardiger maken? Neem contact met Karlijn op, ze verteld je er graag meer over!

Neem contact op
Deep Learning

Waarom digivaardigheid, de digivaardige mens in de vierde industriële revolutie.

In de vierde industriële revolutie zullen digitale hulpmiddelen, robots, kunstmatige intelligentie en andere technologieën in een rap tempo onderdeel worden van ons bestaan. Extra belangrijk dus om op de hoogte te blijven omdat je, voordat je het weet ingehaald wordt door de technologie.
Ik gebruikte in het artikel van de vierde industriële revolutie het voorbeeld dat ik zo’n 10 geleden het grappig vond dat het op de basisschool over muisvaardigheid ging. Dit terwijl ik in december, na het sinterklaasjournaal, een reclame langs zag komen voor ‘De Dikke Data Show’. Dit kindertelevisie programma gaat over nieuwe technologieën en technologische zaken als Deepfake, Memes, Influencers,  Smart apparaten en Drones. Enorm leuk en leerzaam lijkt me, maar voor de doelgroep dus schijnbaar ook orde van de dag.

Waarom digivaardigheid?

Als onze kinderen en kleinkinderen al op zo’n jonge leeftijd dit soort bewustwording en informatie krijgen, laten we de vraag dan eens omdraaien. Weet jij bijvoorbeeld hoe je Deepfake herkent, hoe een Machine Learning algoritme leert of welke gevaren er op de loer liggen bij het gebruik van Smart apparaten?
Ook ik durf hier geen volmondig ja op te zeggen, maar onze kleintjes krijgen het met de paplepel ingegoten.

Ook ons werk verlangt steeds meer ‘andere soort’ medewerkers. Zo normaal als het een paar jaar geleden was om bijna alles te printen, zo normaal is het nu om dit standaard juist niet te doen. We werken flexibel, met meerdere programma’s, locatie onafhankelijk en in de cloud. Beslissingen worden steeds meer genomen op basis van data en we proberen meer taken uit handen te geven aan technologie.

Het zal je dan ook niets verbazen dat wij, als we onze digitale vaardigheden niet blijven bijscholen, een steeds groter wordende technologische achterstand oplopen ten opzichte van jongere generaties.
Als ik een vergelijking dicht bij huis zoek, zoals ik mijn oma help met het gebruik van een smartphone, digitale radio en televisie.

Waarom digivaardigheid

Hoe belangrijk is digivaardigheid?

Nu hoor ik je hardop denken dat het allemaal wel niet zo’n storm zal lopen en dat we het als Nederland geweldig doen. Ja en nee!
Ja, wij doen het als Nederland ten opzicht van de gemiddelde Europeaan echt niet slecht.
Om even met wat cijfers van het CBS te strooien:

  • Nederlanders van 16 tot 75 jaar worden steeds digitaal vaardiger. In 2015 had nog maar 43 procent meer dan basis digitale vaardigheden, tegenover 50% in 2019
  • De helft van de 16- tot 75-jarige Nederlanders had in 2019 meer dan basis digitale vaardigheden, tegen 33 procent gemiddeld in de Europese Unie
  • Samen met Finland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk behoort Nederland tot de kopgroep van landen met het grootste aandeel inwoners met meer dan basis digitale vaardigheden.

Maar, nee zo geweldig doen we het dan ook weer niet.

  • Rond de 2.5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om met een digitaal apparaat te werken zoals een computer, smartphone of tablet
  • 2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt.

Op 16-06-2018 kwam er een persbericht naar buiten van het kabinet met als kop: Nederland dé digitale koploper van Europa. In de loop der jaren heeft Nederland steeds duidelijker prioriteiten gesteld en is het ook steeds gerichter gaan werken.

Op dit moment heeft de strategie de volgende 6 digitale prioriteiten:

  1. Artificiële Intelligentie (AI)
  2. Beter en verantwoord gebruik van data
  3. Digitale overheid
  4. Digitale connectiviteit
  5. Digitale veiligheid en weerbaarheid
  6. Digitale vaardigheden en inclusie

De Europese en internationale aspecten zijn onderdeel van de strategie, en nieuwe thema’s als digitale duurzaamheid krijgen meer aandacht. Om de bevolking op toekomstige ontwikkelingen voor te bereiden, is Nederland gestart met een toekomstverkenning naar de belangrijke economische, technologische en maatschappelijke trends die van invloed zijn op de digitale transitie genaamd “Digitalisering 2030”.

Artificiële Intelligentie
Beter en verantwoord gebruik van data
Digitale overheid
Digitale connectiviteit
Digitale veiligheid en weerbaarheid
Digitale vaardigheden

Anno 2021 zitten we volgens de DESI (Digital Economy and Society Index) op de 4e plaats achter Denemarken, Finland en Zweden. Willen we de eerste plaats gaan halen en daarna vasthouden dan is er dus nog wel even werk aan de winkel. Als we echt dé digitale koploper van Europa willen zijn dan zullen we niet alleen voorop moeten lopen met nieuwe technologieën, maar vooral de basis goed voor elkaar moeten hebben. Ja, jong geleerd is oud gedaan, maar oud geleerd is ook geleerd!

 

Daarom dus Digivaardigheid!

DESI pictogram

Veel gestelde vragen

Digivaardigheid is bestaat volgens ons uit 2 componenten. Digitale vaardigheden en digitaal bewustzijn. Het gaat over dingen kunnen, maar ook hoe jij handelt in een digitale omgeving.

Het belangrijkste is dat je nieuwsgierig bent! Wees niet bang om een nieuw programma uit te proberen en kijk om je heen hoe andere met digitale hulpmiddelen omgaan. Vraag hen om hulp of kijk of trainingen zijn in hetgeen dat je wil leren.

Omdat de technologie niet stil staat, daarnaast wil Nederland aan de digitale Europese top staan. Voordat je het weet ben je ingehaald door de techniek en kan je niet meer meekomen in het digitale tijdperk. Lees ook ons bericht waarom digivaardigheid.

Voor iedereen, de techniek blijft zich ontwikkelen en het is belangrijk om op te hoogte te blijven.

21e -eeuwse vaardigheden zijn 11, door SLO – Kennisnet geformuleerde, competenties die belangrijk zijn om mee te komen in de digitale transformatie;

  • Communiceren
  • Samenwerken
  • Sociale en Culturele vaardigheden
  • Zelfregulering
  • Kritisch denken
  • Creatief denken
  • Problemen oplossen
  • Computional thinking
  • Media wijsheid

Volgens ons hebben ze allemaal een andere naam, maar bedoelen we precies hetzelfde. Het zijn vaardigheden die wij nodig hebben om mee te kunnen komen in de digitale transformatie.

In de spotlights
Meer weten over digitale transformatie of digivaardigheid? Neem contact op met Karlijn of kijk ook eens op de website van MvR.
Naar mvr.nl

Zij gingen je voor

Alphen aan den Rijn
Gemeente Roermond
Hilversum Mediastad
Kampen